Ga naar de inhoud
  • info@wedo-legal.nl
  • Home
  • Over ons
  • Diensten
    • Advies
    • Mediation
    • Advocatuur
  • Tarieven
  • Maatschappelijk
  • Blog
  • Contact
Menu
Blog

Hallo, met wie spreek ik? Met acquisitiefraude!

Twee weken geleden was het weer zover… Ferenc Welten werd gebeld door een aanbieder van online bedrijvengidsen voor de regio. Hij neemt u mee in zijn ervaring en geeft tips voor (telefonische) acquisitiefraude.

 

De situatie: het telefoontje
Ik werd gebeld door de bedrijvengids voor de regio. De man vroeg als eerst of hij kon spreken met iemand van de afdeling Marketing. Omdat ik dergelijke telefoontjes altijd behandel, zei ik dat ik hem te woord kon staan. De man stelde de gegevens van WeDo Legal te willen controleren voor de jaarlijkse vermelding in de gids voor Meijstad. Ik was direct gewaarschuwd en vroeg hem of hij Meierijstad bedoelde. Hij bevestigde dit.

Vervolgens stelde hij dat wij een standaardvermelding hadden, omdat we de premium-vermelding van, ik meen, van €900,- vorig jaar te duur hadden gevonden. De standaardvermelding was slechts €395,-. Ik reageerde dat ik zeker wist dat we vorig jaar niet zo’n vermelding hadden gehad en er zeker niet voor hadden betaald, maar de man bleef bij hoog en bij laag volhouden dat dat wel zo was. Toen ik hem vervolgens vroeg naar de precieze naam van deze regiogids, verbrak hij de verbinding…

 

Wat is acquisitiefraude of advertentiefraude?
Waar deze man mee bezig was, is een vorm van acquisitiefraude of advertentiefraude. Hiermee proberen fraudeurs dat een bedrijf, zonder dat het dat eigenlijk wil, instemt met een overeenkomst. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een advertentie of vermelding van de bedrijfsgegevens op een website of in een magazine, tot het kopen/huren van een domeinnaam, of een eenmalige bijdrage voor een goede-doelengids. Achteraf blijkt het te gaan om nauwelijks vindbare websites, nauwelijks gedrukte magazines of een vaag goed doel of blijk je vast te zitten aan een langdurig contract met een behoorlijk jaarlijkse financiële bijdrage.

Als je het zo leest, dan denk je vast: ik trap daar nooit in. Toch hadden volgens gegevens van het ministerie van Economische Zaken een op de tien bedrijven in 2021 te maken met acquisitiefraude en dat is te veel!

Volgens de wet is iets fraude wanneer de tegenprestatie niet of nauwelijks wordt geleverd. Maar als de fraudeur eigenlijk precies heeft gedaan wat is overeengekomen, dan is het voor jou lastig te bewijzen dat er in jouw geval sprake is van bedrog. De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt daarom agressieve en misleidende verkoopacties.

Toch is het beter te voorkomen dat je slachtoffer wordt van acquisitiefraude. Daarom een aantal tips: 

  1. Leid dergelijke telefoontjes door naar één en dezelfde medewerker. Daarmee beperk je het risico dat de beller kan schermen met voor jou onbekende informatie.
  2. Ga niet telefonisch akkoord met een aanbieding of doe geen toezegging. Vraag om de aanbieding per e-mail toe te zenden, zodat je deze rustig kan overdenken of je erop wil ingaan.
  3. Let op waartegen je ‘ja’ zegt. Teken nooit zonder lezen een overeenkomst of bevestig niet zomaar een e-mail. Kijk ook naar de zogeheten ‘kleine lettertjes’.
  4. Controleer de aanbiedende partij. Op een website moeten de gegevens van een aanbieder gemakkelijk te vinden zijn. Check deze bij de Kamer van Koophandel en zoek online welke ervaringen andere bedrijven hebben met de aanbieder.

Ben je er toch ingetrapt? Ook daarvoor een aantal tips.

  1. Allereerst, meld het voorval bij Fraudehelpdesk en doe eventueel aangifte bij de politie. Acquisitiefraude is strafbaar.
  2. Ga dan niet zomaar over tot betaling en laat dat de aanbieder ook zeker schriftelijk(!) weten. De aanbieder moet vervolgens bewijzen dat er sprake is van een overeenkomst. Dat zal hij in een eventuele procedure immers ook moeten doen.
  3. Check even de overeenkomst en de algemene voorwaarden goed of er toch mogelijkheden zijn opgenomen om onder de overeenkomst uit te komen.
  4. Meldt zich een incassobureau namens de aanbieder. Laat je dan niet afschrikken door de hoge kosten en boetes.
  5. Stapt de aanbieder toch naar de rechter. Maak een schriftelijk verweer en zorg dat je daarbij bewijsmiddelen kunt overleggen.

 

Meer weten over acquisitiefraude, advies of hulp nodig bij het checken van overeenkomsten, algemene voorwaarden of procederen, neem dan vrijblijvend contact op met Ferenc Welten.

E welten@wedo-legal.nl
M + 31 (0)6 – 51 74 39 83

Meer blog
Kennis van Media Industrie ICT Retail Vastgoed Leisure Zakelijke dienstverleners Kennis van Media Industrie ICT Retail Vastgoed Leisure Zakelijke dienstverleners Kennis van Media Industrie ICT Retail Vastgoed Leisure Zakelijke dienstverleners

WeDo Legal

  • Over ons
  • Diensten
  • Tarieven
  • Blog

Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends met onze nieuwsbrief.
Aanmelden

Contact

info@wedo-legal.nl
Maak een afspraak

  • © WeDo Legal
  • Rechtsgebiedenregister
  • Algemene voorwaarden
  • Kantoorklachtenregeling
  • Privacystatement
  • Disclaimer
Linkedin-in
Menu
Menu
  • Home
  • Over ons
  • Diensten
    • Advies
    • Mediation
    • Advocatuur
  • Tarieven
  • Maatschappelijk
  • Blog
  • Contact
  • info@wedo-legal.nl